Za niespełna miesiąc w życie wejdzie ustawa, której zadaniem będzie nadzór całego rynku

finansowego w naszym kraju. Dzięki niej firmy, które specjalizują się w wypłacaniu pożyczek stracą możliwość nakładania przesadnych prowizji, opłat oraz naliczana wielkich

odsetek, a dzięki temu klienci zyskają lepsze zabezpieczenie i pewność, że lichwiarskie firmy znikną.

 

Co konkretnie ulegnie zmianie?

 

Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo klientów szczególną uwagę warto zwrócić na trzy kwestie.

Limity, które zostaną zastosowane w tytule maksymalnych kosztów pozaodsetkowych dla

osób zaciągających pożyczki oraz maksymalny limit zobowiązań za nieterminowe spłacenie

pożyczki.

– Zmiany te wyglądają dobrze szczególnie od strony konsumenta. Decydując się na pożyczkę

klient będzie mógł być pewny, że w przypadku nieterminowej regulacji zobowiązań naliczone

odsetki nie będą kolosalne i nie sprawią, że załamie to jego aktualną sytuację finansową.

 

Ostatnim punktem, który regulować będzie nowa ustawa jest sprawa ryzyka pętli zadłużenia.

Dawniej konsumenci zaciągali jedną pożyczkę by spłacić poprzednie zobowiązania i fachowo

nazywa się to pożyczką rolowaną, a niebawem ma to zostać ograniczone.

Wiele instytucji spekuluje, że rozwiązanie tego typu będzie konsekwencją całkowitego

zniknięcia z rynku pożyczek za tzw „zero złotych” z prostego powodu – pożyczkodawcy na

tym nie zarobią.

 

– Wprowadzenie takich regulacji sprawi, że firmy, które nie spełniają wymagań kapitałowych

czy rejestracyjnych najzwyczajniej w świecie znikną z pola widzenia. Jest to atut dla samych

konsumentów, ponieważ znikną nie praktyczne metody spłacania pożyczek, które dość często

żerowały na swoich klientach w sposób, który zmuszał ich do zaciągania kolejnych i często

większych niż poprzednio zobowiązań.

 

Reklamy – konkretne i zrozumiałe!

 

Mówi się także o regulacji instytucji zajmujących się udzielaniem pożyczek w kwestii reklam.

W grudniu 2015 roku sprawę w swoje ręce wzięła Rada Reklamy, która w oparciu o KER

(Kodeks Etyki Reklamy) ma opracować standardy reklam usług i produktów.

– Ostatnimi czasy na polskim rynku pojawiło się wiele parabanków, czyli instytucji

wypłacających ludziom szybkie kredyty gotówkowe, a co za tym idzie konsumenci

zasypywani są dużą ilością reklam. Zadaniem Rady Reklamy jest doprowadzenie do sytuacji,

w której klient będzie dokładnie rozumiał o czym jest reklama, jakie konkretnie usługi są

oferowane i na jakich warunkach.

Dzięki owej ustawie przewiduje się znacznie lepsze zdanie konsumentów o branży

pożyczkowej, które zaczęło być widoczne już w poprzednim roku. Można to dostrzec

porównując oferty banków sprzed roku, a sprzed kilku lat.

 

Banki pozyskują wielu nowych klientów

 

– Od jakiegoś czasu placówki bankowe zaczęły przyciągać klientów, których do tej pory nie

interesowały klasycznie kredyty, a właśnie te szybkie nazywane „chwilówkami”. Głównym

tego powodem jest brak zdolności kredytowej by tego dokonać, ale z dnia na dzień można

zauważyć coraz więcej możliwości ze strony banków, które zaczynają oferować kredyty

podobne do tych szybkich pożyczek, a więc udzielanych na krótki okres czasu.

 

Statystyczne dane mówią nam, że ubiegły rok jest równoznaczny z co najmniej

kilkunastoprocentowym wzrostem na rynku w naszym kraju i niestety, ale to mniejszy

rezultat porównując go do lat poprzednich. Powodem tego jest duża konkurencja parabanków

z tradycyjnymi bankami, ale szacuje się, że w bieżącym roku tempo wzrostu powinno się

utrzymać.

 

– Powinniśmy również zwrócić uwagę na inne kwestie takie jak np. podatek bankowy, który

lada moment wkroczy w życie. Mimo tego nadal warto spoglądać na poczynania

konsumentów oraz firm udzielających pożyczki w naszym kraju. Po ostatnich aferach, które

miały miejsce w Polsce wiele osób jest zdania, że reputacja powinna zostać poprawiona i

należy skupić się głownie na tym przedsięwzięciu.

Wpis przygotowany wraz z ekspertem chwilówkowym z www.kredyt-portal.pl