Za niespełna miesiąc w życie wejdzie ustawa, której zadaniem będzie nadzór całego rynku
finansowego w naszym kraju. Dzięki niej firmy, które specjalizują się w wypłacaniu pożyczek stracą możliwość nakładania przesadnych prowizji, opłat oraz naliczana wielkich
odsetek, a dzięki temu klienci zyskają lepsze zabezpieczenie i pewność, że lichwiarskie firmy znikną.
Co konkretnie ulegnie zmianie?
Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo klientów szczególną uwagę warto zwrócić na trzy kwestie.
Limity, które zostaną zastosowane w tytule maksymalnych kosztów pozaodsetkowych dla
osób zaciągających pożyczki oraz maksymalny limit zobowiązań za nieterminowe spłacenie
pożyczki.
– Zmiany te wyglądają dobrze szczególnie od strony konsumenta. Decydując się na pożyczkę
klient będzie mógł być pewny, że w przypadku nieterminowej regulacji zobowiązań naliczone
odsetki nie będą kolosalne i nie sprawią, że załamie to jego aktualną sytuację finansową.
Ostatnim punktem, który regulować będzie nowa ustawa jest sprawa ryzyka pętli zadłużenia.
Dawniej konsumenci zaciągali jedną pożyczkę by spłacić poprzednie zobowiązania i fachowo
nazywa się to pożyczką rolowaną, a niebawem ma to zostać ograniczone.
Wiele instytucji spekuluje, że rozwiązanie tego typu będzie konsekwencją całkowitego
zniknięcia z rynku pożyczek za tzw „zero złotych” z prostego powodu – pożyczkodawcy na
tym nie zarobią.
– Wprowadzenie takich regulacji sprawi, że firmy, które nie spełniają wymagań kapitałowych
czy rejestracyjnych najzwyczajniej w świecie znikną z pola widzenia. Jest to atut dla samych
konsumentów, ponieważ znikną nie praktyczne metody spłacania pożyczek, które dość często
żerowały na swoich klientach w sposób, który zmuszał ich do zaciągania kolejnych i często
większych niż poprzednio zobowiązań.
Reklamy – konkretne i zrozumiałe!
Mówi się także o regulacji instytucji zajmujących się udzielaniem pożyczek w kwestii reklam.
W grudniu 2015 roku sprawę w swoje ręce wzięła Rada Reklamy, która w oparciu o KER
(Kodeks Etyki Reklamy) ma opracować standardy reklam usług i produktów.
– Ostatnimi czasy na polskim rynku pojawiło się wiele parabanków, czyli instytucji
wypłacających ludziom szybkie kredyty gotówkowe, a co za tym idzie konsumenci
zasypywani są dużą ilością reklam. Zadaniem Rady Reklamy jest doprowadzenie do sytuacji,
w której klient będzie dokładnie rozumiał o czym jest reklama, jakie konkretnie usługi są
oferowane i na jakich warunkach.
Dzięki owej ustawie przewiduje się znacznie lepsze zdanie konsumentów o branży
pożyczkowej, które zaczęło być widoczne już w poprzednim roku. Można to dostrzec
porównując oferty banków sprzed roku, a sprzed kilku lat.
Banki pozyskują wielu nowych klientów
– Od jakiegoś czasu placówki bankowe zaczęły przyciągać klientów, których do tej pory nie
interesowały klasycznie kredyty, a właśnie te szybkie nazywane „chwilówkami”. Głównym
tego powodem jest brak zdolności kredytowej by tego dokonać, ale z dnia na dzień można
zauważyć coraz więcej możliwości ze strony banków, które zaczynają oferować kredyty
podobne do tych szybkich pożyczek, a więc udzielanych na krótki okres czasu.
Statystyczne dane mówią nam, że ubiegły rok jest równoznaczny z co najmniej
kilkunastoprocentowym wzrostem na rynku w naszym kraju i niestety, ale to mniejszy
rezultat porównując go do lat poprzednich. Powodem tego jest duża konkurencja parabanków
z tradycyjnymi bankami, ale szacuje się, że w bieżącym roku tempo wzrostu powinno się
utrzymać.
– Powinniśmy również zwrócić uwagę na inne kwestie takie jak np. podatek bankowy, który
lada moment wkroczy w życie. Mimo tego nadal warto spoglądać na poczynania
konsumentów oraz firm udzielających pożyczki w naszym kraju. Po ostatnich aferach, które
miały miejsce w Polsce wiele osób jest zdania, że reputacja powinna zostać poprawiona i
należy skupić się głownie na tym przedsięwzięciu.
Wpis przygotowany wraz z ekspertem chwilówkowym z www.kredyt-portal.pl